La ce să fii atent când alegi firma de consultanță pentru elaborarea și depunerea unui proiect cu finanțare nerambursabilă

La ce să fii atent când alegi firma de consultanță pentru elaborarea și depunerea unui proiect cu finanțare nerambursabilă

Puține sunt firmele care au resurse umane specializate în acest domeniu. De obicei acestea sunt companii mai mari, cu o cifră de afaceri care le permite să achite salariile acestor angajați. În ceea ce privește firmele mai mici, însă, puține sunt cele care elaborează și depun proiecte pentru obținerea de fonduri nerambursabile în regie proprie. Și chiar dacă o fac, rata de succes este destul de mică.

În aceste condiții, majoritatea antreprenorilor care decid să acceseze fonduri în cadrul unuia dintre programele existente la ora actuală, europene sau naționale, apelează la o firmă de consultanță.

Simpla alegere a unei astfel de companii, însă, nu îți garantează și reușita. Din păcate, multe firme de consultanță, sau consultanți, tratează cu superficialitate (sau cu superioritatea celui care consideră că are o experiență prea îndelungată pentru a mai comite erori) elaborarea și depunerea documentației necesare pentru obținerea fondurilor vizate.

Cum procedezi, așadar, pentru a fi sigur că iei cea mai bună decizie?

1. Documentează-te

Înainte de a lua o decizie ce îți poate afecta afacerea pe viitor, analizează foarte bine oferta de servicii de consultanță de pe piață. Orientează-te către acele firme care au experiență vastă în domeniu și care pot aloca proiectului o echipa cu o experiență la fel de bună. Nu ezita să verifici dacă respectiva firmă are toate documentele și acreditările valabile și conforme cu nevoile tale.

În plus, trebuie să te asiguri că firma pe care o vei alege (și implicit echipa cu care vei lucra) are experiență în depunerea proiectelor în cadrul programului ales de tine. Având în vedere că specificul documentației poate diferi destul de mult de la un program la altul, este greșit să presupui că o echipă care a depus cu succes proiecte în cadrul unui anumit program, o va face la fel de bine și în cadrul altuia.

2. Prima ședință de consultanță

În cadrul acestei prime întâlniri, care ar trebui să fie gratuită având în vedere că este premergătoare semnării unui posibil contract, trebuie discutate aspecte ce țin de planul de afaceri, eligibilitatea firmei, pașii de urmat în ceea ce privește elaborarea cererii de finanțare, etc. În funcție de felul în care decurg discuțiile, în sensul în care consultantul sau echipa de consultanță înțeleg ideea de proiect, poți alege sau nu să semnezi un contract cu respectiva firmă de consultanță.

3. Rata de succes

Fiecare firmă de consultanță înregistrează o anumită rată de succes în ceea ce privește eligibilitatea proiectelor depuse, acesta fiind un criteriu demn de luat în considerare atunci când faci o astfel de alegere.

4. Compatibilitatea

Atunci când alegi să lucrezi cu o echipă pe termen mai lung și la un proiect atât de important este esențial ca cele două părți să poată comunica eficient, astfel încât posibilitatea apariției unor erori din această cauză să fie cât mai redusă. Tocmai de aceea, o primă întâlnire față în față cu echipa de consultanți nu trebuie trecută cu vederea.

5. Contractul

Înainte de semnarea acestuia vor exista cu siguranță negocieri de ambele părți. Poți alege sau nu să semnezi contractul, în funcție de clauzele pe care firma de consultanță le introduce.

De exemplu, dacă se stabilește un onorariu mai mare decât procentul finanțat prin proiect (de ex. 5% din valoarea eligbilă a proiectului pentru proiectele ce nu includ lucrări de construcții sau 10% pentru cele care includ și lucrări de construcții), trebuie să știi că diferența va fi achitată de către beneficiarul finanțării. În acest caz, poți fi de acord cu această clauză, și să îți asumi niște cheltuieli mai mari, poți negocia sau te poți orienta către o altă firmă de consultanță.